Na een aardige start in januari en februari zakten de autoverkopen in maart iets terug. De autobranche moet het vooral hebben van het aantrekken van de zakelijke markt in het najaar, als leaserijders voorsorteren op een wijziging van de fiscale regels in 2016.

De verkoop van nieuwe personenauto’s is de afgelopen drie maanden met 2,9 procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. In totaal reden er 110.148 stuks de showrooms uit. Dat maakten de brancheorganisaties Bovag, RAI Vereniging en RDC woensdag bekend.

De stijging in het eerste kwartaal is te danken aan de verkopen in januari en februari. In maart viel de autoverkoop terug met 1,1 procent in vergelijking met een jaar geleden, tot iets meer dan 29 duizend stuks.

Nieuwe regels lease-auto’s zorgen stuwen vraag in najaar

Voor het hele jaar rekenen de organisaties op een totale verkoop van circa 400 duizend nieuwe personenauto’s, 3 procent meer dan in 2014. Vooral in de laatste maanden van 2015 zal vanuit de zakelijke markt veel vraag zijn naar energiezuinige auto’s, omdat per 1 januari 2016 de regels voor fiscale bijtelling van ‘de auto van de zaak’ op de schop gaan, aldus de organisaties.

De autoverkopen belandden afgelopen jaar op een meerjarig dieptepunt van 392 duizend stuks. Dat lag aan de zwakke economische situatie, maar ook aan structurele trends op de particuliere markt: het kopen van een nieuwe auto is minder populair onder jongeren.

Inmiddels worden er van elke tien nieuwe auto’s zes op naam van zakelijke afnemers gezet. Afgelopen jaar werden er minder dan 150 duizend auto’s op naam van particulieren gezet en dat is fors onder het tienjaars gemiddelde van 214 duizend, aldus economen van ING in een dinsdag verschenen rappport.

Volkswagen aan kop

De vijf best verkochte merken in de eerste drie maanden van 2015 waren volgens de auto-organisaties:

1)Volkswagen, met 14.844 stuks en een marktaandeel van 13,5 procent;
2)Renault, dat 10.141 auto's verkocht en een marktaandeel van 9,2 procent aandeel had;
3)Peugeot, met 8.295 verkochte exemplaren en een marktaandeel van 7,5 procent.

Nummer vier was Opel, dat 6.361 nieuwe auto's verkocht en nummer vijf Toyota, met 6.143 verkochte auto's.

De Volkswagen Golf inclusief Golf Sportsvan was tot en met maart het populairste model, met 4.753 registraties.

De nummers twee en drie waren de Renault Clio (4.112 stuks) en de VW Polo (4.004 stuks). De compacte Up van VW en de Picanto van Kia kamwen respectievelijk op plaatsen vier en vijf met 3.680 en 3.427 verkochte exemplaren.

Bron: ANP/Z24

Lees ook

Particuliere lease populairder door lage rente

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl